۱۱:۴۰:۰۱ - سه شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸
روزگار ناخوش جاده‌های استان کرمانشاه؛ افزایش آمار آزادراه‌های کشور یا نگهداری از راه‌ها؟
وضعیت نامناسب جاده‌های استان کرمانشاه و کمبود اعتبارات برای نگهداری از راه‌ها در حالی است که ساخت آزادراه در اولویت قرار گرفته است.

روزگار ناخوش جاده‌های استان کرمانشاه؛ افزایش آمار آزادراه‌های کشور یا نگهداری از راه‌ها؟

– اخبار استانها – به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه ، وجود راه‌های نامناسب و نقاط بحرانی در جاده‌های استان کرمانشاه از چند سال گذشته تاکنون به نگرانی جدی برای مردم تبدیل شده ولی احداث آزادراه در مقایسه با نگهداری راه‌های موجود در اولویت اقدامات مسئولان کشوری قرار دارد.با توجه به اینکه آمار تصادفات و مرگ و میر ناشی از حوادث جاده‌ای در استان کرمانشاه نشان می‌دهد نگهداری راه‌ها باید در اولویت برنامه‌های مسئولان قرار گیرد اما عمده توجهات آن‌ها در سال‌های گذشته، راهسازی بوده و به راهداری توجهی نشده است.در حالی که در سایر کشورها ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه ساخت راه‌ها به نگهداری آن تخصیص می‌یابد این میزان در ایران تنها دو درصد است و همین موضوع سبب نامناسب شدن وضعیت جاده‌ها، افزایش آمار تصادفات و در نهایت تلفات جاده‌ای شده است.آزادراه کرمانشاه به حمیل و کنارگذر شرقی کرمانشاه به طول ۷۵ کیلومتر و با اعتبار ۶۳۶۳ میلیارد ریال از جمله طرح‌های راهسازی است که ۳۰ درصد اعتبار آن سهم دولت است و عملیات اجرایی آن از دهه فجر سال گذشته آغاز شده است و به گفته برخی کارشناسان تنها بخشی از این اعتبار بسیاری از مشکلات راه‌های موجود را رفع می‌کرد.ضرورت ایجاد آزادراه برای توسعه استان کرمانشاه اجتناب‌ناپذیر است معاون عمرانی استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه راه‌ها در کشور درجه‌بندی دارند اظهار داشت: برای راه‌های ملی از آزادراه‌ها، برای راه‌های بین استانی از شریان‌های درجه دو یعنی بزرگراه‌ها و برای راه‌های بین مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها از راه‌های درجه سه استفاده می‌شود و آزادراهی همچون تهران به بغداد که تا خسروی به عهده ایران است و تا همدان انجام شده نقش بین‌المللی دارد.مهرداد سالاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با بیان اینکه نخستین امر توسعه زیرساخت است که در استان کرمانشاه به شدت پیگیر آن هستیم عنوان کرد: بزرگراه‌ها، فرودگاه که باند آن در حال بازسازی است و یک باند اضطراری به ان افزوده می‌شود و خطوط ریلی زیرساخت‌های اصلی توسعه گردشگری و تجارت محسوب می‌شوند.سالاری با اشاره به ایجاد بندر خشک و دهکده لجستیک که برپایه شبکه ریلی است گفت: در زمینه شبکه ریلی برنامه‌ریزی شده استان به خانقین متصل شود و از این طریق به بندر لاذقیه برسد و بتواند به راه‌های دریای آزاد دسترسی داشته باشد.معاون عمرانی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه ضرورت ایجاد آزادراه برای توسعه استان اجتناب‌ناپذیر است افزود: نگهداری راه‌ها به عنوان یک بخش مجزا در استان در حال انجام است و این در حالی است که ساخت آزادراه با سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری بخش خصوصی انجام می‌شود و هزینه‌ای را به دولت تحمیل نمی‌کند.نوبخت: آزادراه تهران شمال در سال جاری آماده بهره‌برداری می‌شود‌‌آغاز ساخت ۲ پروژه بزرگ آزادراهی با مشارکت کنسرسیومی‌ در ایرانعوارض ۳۰ هزار تومانی قطعه یک آزادراه تهران – شمال/ ادامه آزادراه همت – کرج تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسدوی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه در گذشته به عنوان مرکز استان پنجم معرفی شده بود عنوان کرد: در گذشته استان کرمانشاه تمام خدمات زیربنایی، زیرساختی، درمانی و تجاری را به استان‌های دیگر ارائه می‌کرد و استان‌های مجاور برای خریدهای منطقه‌ای و درمان به استان کرمانشاه و برای خریدهای عمده‌تر به تهران مراجعه می‌کردند.سالاری با بیان اینکه نقش استان به عنوان مرکز استان پنجم به تدریج در حال کمرنگ شدن بود گفت: بنابراین ایجاد زیرساخت‌ها که مراکز استان را به مرکز استان کرمانشاه وصل کند بسیار ضروری است زیرا استان کرمانشاه دارای خدمات برتر، دانشگاه‌های برتر و خدمات درمانی برتر و تجارت برتر است.وی با اشاره به ورود افرادی بسیاری برای دریافت خدمات به استان کرمانشاه افزود: با ایجاد راه، ارتباط بین مراکز استان‌های مجاور و مرکز استان کرمانشاه فراهم می‌شود و با افزایش این ارتباط استان نیز توسعه می‌یابد؛ بنابراین ایجاد آزادراهی همچون بیستون به حمیل منطبق بر زیرساخت‌های توسعه است و به طور کامل ضرورت دارد و سلیقه‌ای نیست که قابل بحث باشد.توجه مسئولان به نگهداری راه بسیار کم است مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با اشاره به ساخت آزادراه بیستون به ایلام عنوان کرد: مسئولان باید بدانند که نگهداری راه از ساخت ۱۰۰ کیلومتر راه جدید واجب‌تر است و از طرفی در کنار آزادراه‌ها امکان اشتغالزایی وجود ندارد زیرا هر اقدامی نیازمند اخذ مجوز از پیمانکار آزادراه است.فریبرز کرمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، افزود: چنانچه بزرگراه کرمانشاه توسعه پیدا می‌کرد و به سه باند برای رفت و سه باند برای برگشت ارتقا پیدا می‌کرد راه‌های استان در زمان اربعین آسیب نمی‌دید.کرمی با اشاره به اینکه ساخت آزادراه از قبل از کرمانشاه به سمت ایلام سودی برای مردم کرمانشاه ندارد گفت: ساخت ۱۰۰ کیلومتر آزادراه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد در حالی که با این اعتبار راه‌های موجود استان به طور کامل مناسب‌سازی می‌شود.وی با بیان اینکه سود آزادراه نصیب مردم کرمانشاه نمی‌شود و تنها به طول آزادراه‌های کشور افزوده می‌شود افزود: با ۱۰ درصد اعتبار این آزادراه می‌توان از راه‌های موجود در استان کرمانشاه نگهداری کرد و چنانچه ۲۰ درصد اعتبار این آزادراه به بزرگراه کرمانشاه – حمیل تخصیص داده شود این بزرگراه از چهار خط به ۶ خط افزایش پیدا می‌کند.مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در تمام دنیا اعتباری برای نگهداری راه تخصیص داده می‌شود بیان کرد: توجه مسئولان به جای نگهداری راه به ساخت و ایجاد راه است؛ در حالی که ساخت ۵۰ کیلومتر راه ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و معادل این اعتبار بخش مهمی از راه‌های استان را نگهداری می‌کند.وی با اشاره به اینکه ۸۰۰۰ کیلومتر راه در کل استان وجود دارد بیان کرد: از این راه‌ها ۴۰۰ کیلومتر بزرگراه، ۴۸۰ کیلومتر راه اصلی و ۱۹۰۰ کیلومتر راه فرعی است.کرمی با اشاره به کمبود اعتبارات برای نگهداری راه‌ها افزود: در تمام دنیا ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه ساخت راه‌ها به نگهداری تخصیص می‌یابد اما در کشور ایران تنها دو درصد است.وی با بیان اینکه برای ساخت یک کیلومتر راه سه میلیارد تومان، برای آسفالت آن ۴۰۰ میلیون تومان و برای بهسازی آن یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است گفت: برای بهسازی کل راه‌های استان ۸۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است در حالی که مجموع اعتبارات این اداره ۱۰۰ میلیارد تومان است.مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با اشاره به اینکه ۸۰۰۰ کیلومتر راه در استان کرمانشاه وجود دارد عنوان کرد: بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مناسب‌سازی و رفع نقص راه‌های استان نیاز است اما کمتر از پنج درصد این میزان به این بخش تخصیص داده شده است.هرچند ساخت آزادراه سبب ایجاد توسعه در استان می‌شود اما حفظ جان انسان از اهمیت بیشتری برخوردار است و انتظار می‌رود مسئولان به جای افزایش طول بزرگراه‌ها و آزادراه‌های کشور توجه بیشتری به وضعیت نامناسب جاده‌‌های موجود داشته باشند.انتهای پیام/ ز
منبع :: روزگار ناخوش جاده‌های استان کرمانشاه؛ افزایش آمار آزادراه‌های کشور یا نگهداری از راه‌ها؟




آخرین اخبار سرویس کرمانشاه پایگاه تحلیلی-خبری شعار سال
آرشیو
پربازدیدترین ها
بانک پاسارگاد
اخبار ویژه